„Vojvođanski agrar“ – web portal o poljoprivredi

Važnost organizovanja prodajnih bazara u ruralnim sredinama za razvoj i unapređenje ženskog preduzetništva – primer Kovačice

Vlada Republike Srbije pruža različite podsticaje za žensko preduzetništvo, uključujući bespovratna sredstva, subvencionisane kredite i obuke.

Sa ciljem da se kroz odgovarajuće programe podrške organizuje edukacija za žene preduzetnice, Ministarstvo privrede Republike Srbije nudi nekoliko programa namenjenih ženama.

Program podsticanja razvoja ženskog preduzetništva Ministarstva privrede nudi bespovratna sredstva za žene preduzetnice, bez obzira na godinu osnivanja njihovih biznisa. Sredstva su namenjena za kupovinu mašina, opreme, alata, računarske opreme, vozila za prevoz proizvoda i repromaterijala.

Pored toga, postoji i program podrške za razvoj preduzetništva žena na selu 2024. godine, koji pruža bespovratna sredstva za žene preduzetnice sa ciljem unapređenja njihovih poslovnih aktivnosti.

Pored ova dva, postoji i program Razvojne agencije Srbije u kojem se nude besplatne savetodavne usluge, obuke i mentoring za mlade i žene preduzetnice. Usluge uključuju pomoć u izradi poslovnog plana, obuke za početnike u poslovanju i specijalizovane obuke, kao i mentoring do 40 sati.

Na nivou Autonomne Pokrajine Vojvodine takođe se raspisuju slični programi, a jedan od njih je program Pokrajinskog sekretarijata za privredu i turizam. Sekretarijat je početkom godine raspisao konkurs sa ukupnim sredstvima od 7,3 miliona dinara, namenjen ženama preduzetnicama. Sredstva se dodeljuju za troškove nabavke, za nabavku mašina, opreme, računarske opreme, softvera i usluga digitalizacije.

Osnaživanje ženskog preduzetništva na lokalnom nivou bazira se na obezbeđivanju mogućnosti da krajnji proizvod dođe do korisnika i oslanja se na žensko preduzetništvo, najviše kroz proizvodnju rukotvorina. Konkretno, stvara se odgovarajuće mogućnosti za plasman proizvoda putem lokalnih bazara i vašara, koji su prilika ženama, koje u velikom broju slučajeva stoje iza štandova sa rukotvorinama, da upoznaju bolje tržište kojim se bave.

Pomoćnica predsednika opštine Kovačica, Marijana Meliš, govorila je za naš portal na temu razvoja ženskog preduzetništva putem bazara.

Naime, opština Kovačica ima više od 100 manifestacija godišnje koje organizuje u saradnji sa ustanovama i institucijama u svojoj nadležnosti – pre svega tu je Turistička organizacija opštine Kovačica, a potom i sedam domova kulture, Galerija naivne umetnosti i brojne privatne galerije sa kojima lokalna samouprava sarađuje, među brojnim manifestacijama, tu su I vašari i prodajni bazari.

Predstavljajući opštinu Kovačica, Melišova svedoči:

S obzirom na to da na teritoriji opštine Kovačica živi pet nacionalnih zajednica i da su u službenoj upotrebi četiri jezika, uz prisustvo romskog jezika, posebno ističemo da svako udruženje žena neguje maternji jezik, tradiciju, kulturu i umetnost svoje zajednice. To čini našu opštinu prepoznatljivom u Vojvodini i pruža joj evropski karakter. Šarenilo kulture, tradicije i umetnosti odslikava se i na bazare, jer ono što jedan kupac može kupiti od naših žena i talentovanih pojedinaca, neće naći ni u jednom hipermarketu.

Tokom godine u opštini Kovačica organizuje se niz značajnih bazara i vašara koji privlače veliki broj posetilaca. Među najistaknutijima su Božićno-novogodišnji vašar u Kovačici i Padini. Ove godine u Padini sa preko 1000 izlagača, potom vašari tokom Kovačičkog oktobra posvećeni rukotvorinama, Dani cveća i meda krajem aprila ili početkom maja i u septembru, kao i Debeljački vašar, jedan od najvećih i najstarijih u Srbiji, koji se održava četiri puta godišnje. Pomoćnica predsednika opštine Kovačica, Marijana Meliš, kaže da su bazari prava prilika za rukotvorine i đakonije da nađu put do svojih kupaca.

Opština Kovačica ima udruženja koja su izuzetno aktivna kada je reč o bazarima i vašarima. Neretko se prijavljuju da izlažu rukotvorine, a često udruženja i sama organizuju svoje. Na teritoriji ove relativno male opštine deluje čak deset udruženja žena sa velikim brojem članica. Imamo i brojne talentovane pojedince koji upotpunjuju ponudu na vašarima, a rezultat je veliko interesovanje ljudi i veliki broj posetilaca. To je od izuzetnog značaja za nas kao lokalnu samoupravu, jer na taj način podstičemo turizam, kulturu i umetnost.

Koje su prednosti organizovanja prodajnih bazara za žene preduzetnice u kontekstu kulturne promocije opštine Kovačica?

Organizovanje prodajnih bazara za žene preduzetnice u kontekstu kulturne promocije Kovačice pruža brojne prednosti. To je prilika da prodaju svoje proizvode, ali i da upoznaju tržište i navike svojih kupaca. Posebno izdvajamo žene koje se bave proizvodnjom slatkih đakonija, medenjaka, proizvoda od kukuruzovine, a često su to autentični proizvodi specifični za određene nacionalne zajednice – Slovake, Rumune, Mađare – kao što su pirohi, fontoši i medenjaci spremljeni prema posebnim receptima, koji se tradicionalno daruju za praznike. Kod nas svakako možemo da govorimo o razvoju kulturno-manifestacione gastronomije, i mislim da je to grana koju treba da razvijamo u skladu sa svojim potencijalima i specifičnostima koje nećete sresti u velikim gradovima.

Kako prodajni bazari mogu doprineti promovisanju kulturnog nasleđa i tradicije opštine Kovačica kroz žensko preduzetništvo?

Ne treba zaboraviti u ovom kontekstu i na kreativnu ekonomiju naših slikarki. Kovačica, kao nosilac kulturnog nasleđa, Kovačičkog naivnog slikarstva, koje je upisano na Uneskovu listu nematerijalne kulturne baštine, ove godine ima ogroman potencijal da podstakne žensko preduzetništvo kada je u pitanju ova grana umetnosti. Pri tome ne mislim samo na slike kao umetnička dela, već i na suvenire, s obzirom na to da očekujemo još veći priliv turista, ali i na različite kreativne proizvode koje prave i oslikavaju žene. Smatram da se upisom otvaraju nova vrata za umetnike, posebno da kroz kreativnu ekonomiju zauzmu novo mesto u opštem ekonomskom osnaživanju žena u našoj opštini. Bezrezervno će imati našu podršku.

Ovaj tekst je nastao u okviru projekta koji sufinansira Pokrajinski sekretarijat za kulturu i javno informisanje. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.
Autor: V.A.
Podeli:

Pročitajte još i...

Da li želiš da budeš u toku sa informacijama u vezi poljoprivrede?

Čitaj redovno
"Vojvođanski agrar"