„Vojvođanski agrar“ – web portal o poljoprivredi

Društvene mreže u funkciji povećanja vidljivosti medijskog sadržaja lokalnih veb portala

Ni lokalne medije nije zaobišlo osavremenjavanje rada i prelazak na internet i u tom svojstvu novinari koji rade u lokalnim onlajn redakcijama prinuđeni su da veoma brzo savladaju tehnike pisanja za veb kako bi bili konkurentni na medijskom tržištu. Vrlo brzo moraju da savladaju ne samo osnove veb novinarstva, već i napredne tehnike rada u novom okruženju, da koriste društvene mreže i razne alate za obradu teksta i fotografije.

Najjednostavnije rečeno veb novinarstvo je rad na veb portalu. Veb novinar osim što mora poznavati veštine novinara neophodno je da poznaje veštine rada na računaru odnosno da bude kompjuterski i informatički pismen, a sve češće i da zna da dizajnira veb sajt, kreira multimedijalni sadržaj, sam snima i montira, uređuje društvene mreže… Svestranost je takođe jedna od osobina koju veb novinar mora imati, jer su redakcije uglavnom male i jedan novinar obavlja više poslova i mora biti svestran i informisan o svemu. To je posebno važno u lokalnom onlajn mediju.

Svi veb novinari saglasni su da je interakcija odlika koja najjasnije oslikava razliku onlajn medija i svih ostalih. To je više od samog objavljivanja vesti, sedenja i čekanja na sutrašnji vremenski rok.

Prilikom pisanja za internet novinari itekako moraju voditi računa i o novinarskoj etici. Moraju voditi računa o pretpostavki nevinosti, zaštiti identiteta, zaštiti prava deteta. Komercijalni imperativ ne sme biti ispred imperativa javnog interesa. Posebno je bitno voditi računa o tome i ne zaboravljati da su fotografije i video nečije vlasništvo, ali i da su fotografije i video skloni manipulaciji. Zato je za sve koji rade na internetu bitno da stalno imaju na umu da sve mora biti provereno više puta.

U veb novinarstvu nije zabranjeno koristiti društvene mreže kao izvor, ali je neophodno tako ih i ceniti, pre svega stalno imati na umu da su društvene mreže i komentari izvor informacija, nikako vest. Informacije sa društvenih mreža “boje” priču, ali je potrebno i važno razdvojiti relevantno od irelevantnog, kao i razdvojiti istinito od neistinitog.

Osnovne specifičnosti veb žanrova su vezane za upotrebu linkova u tekstu, atraktivan grafički “prelom” teksta odnosno objave, upotreba ključnih reči, optimizacija, upotreba multimedijalnih sadržaja (fotografije, video zapisi, audio zapisi, galerije, grafikoni, infografike…). Upotreba svega navedenog je u cilju kreiranja multimedijalnog sadržaja kao osnovnog proizvoda veb novinarstva.

Određivanje ključnih reči ili tagova koji se uglavnom nalaze na kraju teksta odavno je postao obavezni element svake objave na vebu. Olakšava pronalaženje teksta preko pretraživača, a ujedno i pretraživanje tih ključnih reči u tekstovima na samom sajtu. Zato bi ovo moralo da bude sastavni deo pripremanja svake objave na vebu.

Tagovi su najznačajniji termini, imena ili oznake koje koristimo u tekstu, odnosno termini preko kojih bi pretraživali veb da bi došli do datog teksta. Broj tagova prvenstveno zavisi od dužine teksta, ali između pet i osam tagova je optimalan broj za tekst prosečne dužine.

Dobra optimizacija podrazumeva upotrebu tagova na kraju teksta, kao i ključnih reči u naslovu, međunaslovima i više puta u telu teksta, a poželjna je i upotreba linkova koja doprinosi boljem pozicioniranju kod pretraživača.

Fotografije bi trebalo da su optimizovane za objavljivanje na internetu. Postupak optimizacije slika za veb sastoji se od podešavanja veličine i rezolucije slike, dodavanja teksta u naziv i opis i kreiranja alternativnog imena slike (alt tag).

Članak se na vebu i danas još uvek javlja u tri oblika. Klon: direktan prenos teksta napisanog za štampano izdanje na veb platformu, zatim polu-multimedijalna priča odnosno prenos štampanog medija uz dodatak određenih sadržaja, kao i multimedijalna priča: izvorno osmišljena i napisana za veb.

Za medije i novinare je od velikog značaja povratna informacija. Društvene mreže i komentari znače da ne postoji više vreme i prostor niti prepreka između medija i čitalaca. Novinari više nisu neranjivi, greške na vebu su vidljivije, a komentari su i vrednost i “opasnost”.

Ono što svako ko radi na internetu mora imati u vidu, jeste i da je vreme za proveru informacijee kraće, ali na duže staze uvek je bolje nešto ne objaviti, nego dati neistinitu informaciju. Grešaka će biti – često, ali kada pogrešite, priznajte grešku. Takođe brzina nije i ne može biti izgovor za kršenje novinarske etike.

Besplatni alati za uređivanje i optimizaciju veb sadržaja i fotografija i video materijala za objavu na veb portalima

Kako bi se kreiranje medijskih sadržaja olakšalo novinarima, dostupne su brojne aplikacije za rad, od kojih su mnoge i besplatne ili imaju besplatne i plaćene verzije.

Jedna od njih je aplikacija poput Canve za obradu fotografije, zatim Pixlr onlajn uređivač fotografija, Social Media Post Maker aplikacija za pravljenje banera, flajera i plakata za društvene mreže, Chart Maker besplatna aplikacija za pravljenje grafikona i tabela, odnosno aplikacija za vizuelni prikaz podataka, Business Suite aplikacija za postavljanje medijskog sadržaja na društvene mreže, Cam Scaner besplatna aplikaciju za skeniranje, In Collage besplatna aplikacija za obradu fotografija, Cap Cut besplatna aplikacija za montiranje video materijala.

Sve su ovo aplikacije koje se mogu koristi na pametnom telefonu a od velike su koristi novinarima i ostalim medijskim radnicima koji postavljaju medijski sadržaj na internet i društvene mreže.

Za one koji rade u WordPress CMS-u postoje i načini na koje oni mogu da rade telefonom, tako da danas postavljanje kreiranog medijskog sadržaja na internetu ne oduzima puno vremena iskusnim novinarima.

Zbog dinamike rada na internetu od velikog je značaja i svakodnevno i neprestano usavršavanje novinara. Novinar je danas i fotograf i kamerman i montažer… Novinar je negde danas i programer i dizajner. Ako ne znamo dovoljno da sami napravimo proizvod, ali znamo dovoljno da jasno definišemo zahteve i postavimo prava pitanja – dobićemo željeni proizvod te je i to razlog stalnog usavršavanja.

Ovaj tekst je nastao u okviru projekta koji sufinansira Pokrajinski sekretarijat za kulturu i javno informisanje. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.
Autor: V.A.
Podeli:

Pročitajte još i...

Da li želiš da budeš u toku sa informacijama u vezi poljoprivrede?

Čitaj redovno
"Vojvođanski agrar"